גורל יונתן חיים /// משורר ועורך /// נולד בירושלים, ישראל /// 1934 /// גיל: 90
ביוגרפיה
נולד בירושלים למשפחת פעילי ציבור, משפטנים ואנשי עסקים שפעלו בעיר מאמצע המאה התשע-עשרה. למד בגימנסיה העברית ובאוניברסיטה העברית בירושלים. בעל תואר ראשון ושני בספרות עברית והיסטוריה של עם ישראל. מ-1964 לימד בבתי ספר עיוניים ומקצועיים, גם במזרח ירושלים, וכן באוניברסיטה העממית, במרכז ללימודים קדם-אקדמיים של האוניברסיטה העברית ועוד.
גור-אריה יהודה /// משורר, סופר, עורך ומתרגם /// נולד בבסרביה /// 1934 /// גיל: 90
ביוגרפיה
נולד בבסרביה. בהיותו בן שבע הוגלה עם משפחתו בצעדת מוות למחנה ריכוז בטרנסניסטריה. עלה ארצה ב-1950 והשתלב בחבורת הנוער העולה בקיבוץ. למד ספרות כללית וספרות יידיש באוניברסיטת תל אביב. שימש כעורך מדור הספרות ב"מעריב". במהלך השנים תירגם עשרות ספרים, שירים, סיפורים ורשימות מרומנית, מרוסית ומיידיש. על כך זכה בפרס שרת המדע והאמנויות למתרגמים (1995) ובפרס על שם דוד הופשטיין מטעם הרשות הלאומית לתרבות יידיש ואגודת סופרי ועיתונאי יידיש (2006).
ברושי אביבה /// סופרת, משוררת, מתרגמת ועורכת /// נולדה בתל אביב, ישראל /// 1934 /// גיל: 90
ביוגרפיה
נולדה בתל אביב להורים שהגיעו ארצה בעלייה השנייה. בעלת תואר ראשון ותואר שני מהאוניברסיטה העברית בירושלים בפילוסופיה ובספרות. עבדה כעורכת לשון ב"אנציקלופדיה החינוכית" (מוסד ביאליק) וכעורכת ראשית ב"פנקס הקהילות" מטעם "יד ושם". הרצתה במכינה האקדמית של אוניברסיטת תל אביב והיתה עוזרת מחקר במכון כץ לחקר הספרות (1971-1961).
ביוגרפיה
נולד בקאליש, פולין. בשנות מלחמת העולם השנייה שהה עם משפחתו בברית המועצות ובסיומה חזר לפולין. עלה לארץ ב-1950. שירת בצה"ל ועסק בעבודה חינוכית שיקומית בקרב בני נוער. למד במסגרת מיוחדת של המכון לעבודה סוציאלית במגמה קהילתית, והיה ראש המדור הקהילתי בעיריית רמלה. שימש עורך ספרותי בעיתון "קול העם". ב-1976 ייסד (עם יוסי קריים) את הירחון הספרותי "פרוזה", וכעבור שנה פרש ממנו והקים את" ""עתון 77""", כתב עת לתרבות, אמנות וביקורת, שאותו ערך עד יום מותו.
בן אהרון יריב /// סופר והוגה דעות /// נולד בקיבוץ גבעת חיים מאוחד, ישראל /// 1934 – 2016 /// גיל
ביוגרפיה
נולד ב"קיבוץ" גבעת חיים, בן בכור להוריו מרים ואיש הציבור, חבר הכנסת והשר יצחק בן אהרון. גדל והתחנך בקיבוצו. לאחר סיום לימודיו התגייס לחיל השריון והגיע לתפקיד מג"ד במילואים. השתתף כמפקד טנק צעיר בקרבות מבצע קדש. במלחמת ששת הימים היה מפקד פלוגת שריון בקרב הקשה על עמק דותן. לקח חלק גם במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים.
באוך אפרים /// סופר, מתרגם ומשורר בשפה הרוסית /// נולד בבנדרי, מולדובה /// 1934 – 2020 /// גיל
ביוגרפיה
נולד בבֶּנדרי, מולדובה. בוגר החוג לגיאולוגיה באוניברסיטת קישינב (1958) והקורסים הגבוהים לספרות במוסקבה (1973). עלה ארצה ב-1977. מ-1985 מכהן כיו"ר התאחדות הסופרים הרוסים בישראל, ומ-1994 כיו"ר הפדרציה של שתים-עשרה ההתאחדויות הלשוניות באגודת הסופרים. ב-2001 נבחר לנשיאות פא"ן ישראל. מ-2003 עורך את כתב העת "קול הסופר", ביטאון התאחדות הסופרים הכותבים ברוסית בישראל. עורך ומוציא לאור ספרים של סופרים רוסים ומרבה לתרגם פרוזה ושירה עברית לרוסית.
אלגזי מרים /// עורכת ומתרגמת נולדה בבלגרד, סרביה /// נולדה בבלגרד, סרביה /// 1934 /// גיל: 90
ביוגרפיה
עורכת ומתרגמת נולדה בבלגרד, סרביה. מ-1941 חיה כפליטה בבודפשט, הונגריה. הוריה נספו בשואה. עלתה לארץ באוניית המעפילים "אקסודוס", במסגרת תנועת "דרור". את שנותיה הראשונות בארץ עשתה בקיבוצים שדות ים ורביבים. ב-1955 עבדה בהגהה ב"קול העם היומי", והחל מ-1965 עבדה בשבועון "זו הדרך" כעורכת ומתרגמת. עיקר תרגומיה הם מהשפה ההונגרית.
ביוגרפיה
נולד בתל אביב, ואת רוב שנותיו עשה בעיר זו. למד בגימנסיה "שלווה". בשנים 1954-1952 למד באוניברסיטה העברית בירושלים. בגיל צעיר התגלתה אצלו מחלת האסתמה, שגרמה לו התקפי חנק וליוותה אותו כל חייו. ב-1952 החל לפרסם שירים, בעיקר ביומון "קול העם", עיתונה של מק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית), ואף הצטרף לתנועת הנוער של המפלגה, "בנק"י" (ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי). גבריאל מוקד היה הראשון שהבחין בכישרונו בעת שלמדו יחד בגימנסיה, והוא תמך שנים רבות ביצירתו ובכתיבה עליה. במקביל, אלכסנדר פן, שהיה העורך הספרותי של "קול העם", התרשם ממנו ועודד אותו. שיריו הראשונים הושפעו עמוקות מהפאתוס שבשירי פן ובתרגומי מיאקובסקי שלו, אבל כבר בשירים המוקדמים מורגשת גם היכרות עמוקה עם שירי שלונסקי, אלתרמן ובני דורם. עד מהרה התאכזב אבידן מהקומוניזם ומהשירה המגויסת, ופרש מ"בנק"י" ב-1953. זמן קצר עוד פירסם שירים של פאתוס סוציאלי מעורב בחרדה קיומית ב"על המשמר" המפ"מי ובשבועון "במאבק", אבל אחר כך ניתק את עצמו מן העולם הפוליטי והאסתטי של השירה המגויסת.