חזרה לדף התוצאות

ורון מירי /// סופרת /// נולדה במושב כפר ביל''ו, ישראל /// 1944 /// גיל: 80
כותב/ת הערך: אדיבי-שושן אסתי

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

ז'אנרים אופייניים

סיפור קצר
רומן

תחומי יצירה

עיון
פרוזה

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

מוריה דיין קודיש
תאריך עדכון אחרון: 2019-01-01 00:00:00

סופרת
נולדה בכפר ביל"ו לאם ילידת מינסק ולאב יליד ליטא שאיבד את משפחתו בשואה. התחנכה בבית חינוך לילדי עובדים ברחובות ובתיכון דה-שליט. בוגרת החוגים לספרות ואמנות התיאטרון באוניברסיטת תל-אביב ובעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת בר-אילן (1996). עמדה בראש המסלול לחינוך יצירתי במכללת סמינר הקיבוצים ועסקה בהוראה ובפיתוח תוכניות לימודים.
פרסומה הראשון הסיפור "על נהרות" ("עתון 77", 1985). סיפוריה שפורסמו בכתבי העת "עתון 77", עלי שיח ושדמות, כונסו בקובץ כלה עפה (הקיבוץ המאוחד, 1988), שעליו קיבלה את הפרס על שם ש"י פנואלי מטעם אוניברסיטת תל-אביב.
ספרה השני, "הפסקת חשמל" (1993), גם הוא קובץ סיפורים ובו שני שערים: הראשון "החיים המתוקים", מכיל שלושה סיפורי כפר המתרחשים באמצע שנות החמישים; והשני, הקרוי כשם הספר, מכיל שבעה סיפורים על דמויות שחייהן נקלעו אל רגע ממושך של אפלה שבו הן שבות ומתבוננות בעצמן ובסובבים אותן. ספרה השלישי, המתבסס על עבודת הדוקטור שלה, הוא "בערוב היום: עיון ביצירות מאוחרות" (2001), מחקר על יצירות של סופרים ומשוררים, שנכתבו בשנות חייהם המאוחרות, ובהשפעה של תהליכי ההתבגרות וההזדקנות על תפיסות עולמם ויצירתם. הספר מתמקד בביאליק, ש"י עגנון, אסתר ראב, אברהם חלפי וס. יזהר. טענת היסוד המרכזית שלו היא שהיצירה המאוחרת היא תדיר בבחינת צוואה פואטית של היוצר.
הרומן הראשון שלה, עת דודים (2008), כתוב מנקודת תצפית של ילדה קטנה, נכדת המשפחה, על רקע תל אביב בראשית שנות השלושים. הגיבורים הם טייחי בניין מיומנים, נלהבים מהאידיאולוגיה של פועלי ציון וממלאכת בניין הארץ ומקיימים את הפזמון "אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה". במרכז הספר עומדת "המשפוחה", שבראשה ה"מאמע", המושלת ביד רמה על חמשת ילדיה ועל חתניה, כלותיה, נכדיה ונכדותיה, וסיפוריהם שזורים זה בזה. למשפחה יש סוד מוצנע מעיני הילדים, שהמספרת משתוקקת לפענח אותו, והוא אחד מצירי העלילה. המבקר יוסף אורן (2009) רואה ביצירה "רומן ציוני" המממש את התפיסה שהציונות החלה כתנועה של משפחות אלמוניות שנפשן קצה בגלות והן גאלו עצמן על ידי הגירה יזומה לארץ ישראל. כך מובנת הגעתם של ילדי האם לארץ והקדשת כוחם להגשמת הגאולה הציונית. ורון מושפעת בכתיבתה מ"אב" רחוק, שלום עליכם, והדבר ניכר בתיבול כתיבתה במילים ובפתגמים ביידיש, כמו גם ביצירת מצבים קומיים ששחוק ודמע שלובים בהם.

אורן, יוסף. "'עת דודים' – מירי ורון". "צו קריאה לספרות הישראלית". ראשון לציון: יחד. 2009. 127-114; אביגור-רותם, גבריאלה. "מכות מצרים המתוקנות". "עתון 77" 159. 1993. 8; גורביץ', ניצה. "ספרים ברצף: "הפסקת חשמל"". "מאזניים" ס"ז (7-6). 1993. 82-81.

אסתי אדיבי-שושן

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

בערוב היום: עיון ביצירות מאוחרות, הפסקת חשמל, עתון 77, עתון 77, עלי שיח ושדמות כונסו בקובץ כלה עפה (הקיבוץ המאוחד, 1988), שעליו קיבלה את הפרס על שם ש"י פנואלי מטעם אוניברסיטת תל אביב

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

מאזניים, עתון 77, צו-קריאה לספרות הישראלית

תגיות חופשיות

חלוצים

מידע כללי

תארים אקדמיים
שלישי

מוסדות אקדמיים
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת תל אביב

תחומי לימוד אקדמיים
אמנות התיאטרון
ספרות
תיאטרון

משפיעים
שלום עליכם

תחומי מחקר
חינוך
ספרות
תיאטרון

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
44 (1988)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

[contact-form-7 id="4" title="הצעת תיקון"]

וידאו

מתוך ''סופרים קוראים'', באדיבות מרכז הספר והספריות

הערה חשובה

הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

נגישות