חזרה לדף התוצאות

גפלה אופיר טושה /// סופר /// נולד בראשון לציון, ישראל /// 1968 /// גיל: 56
כותב/ת הערך: מערכת הלקסיקון

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

ז'אנרים אופייניים

מדע בדיוני
סיפור קצר
רומן
תסריט

תחומי יצירה

פרוזה

פרסים

פרס גפן
פרס קוגל

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

מוריה דיין קודיש
תאריך עדכון אחרון: 2018-09-01 00:00:00

סופר
יליד ראשון לציון. על פי עדותו החל לכתוב בגיל שבע. בילדותו אימץ את השם "טושה" כשם אמצעי מתוך הזדהות עם גיבור סדרת האנימציה "Touhé Turtle and Dum Dum", מבית היוצר של חנה-ברברה. אף שהיה תלמיד מצטיין בבית הספר התיכון, דגל באוטודידקטיות, ולמעט קורס תסריטאות שנמשך שישה חודשים אצל איש הקולנוע דוד גרינברג ז"ל, העדיף להתפתח בכוחות עצמו. במרוצת השנים גנז יצירות שכתב, בהן שני רומנים עבי כרס, סדרת תסריטים באנגלית וסיפורים קצרים. ב-1996 כתב לבית הספר "רימון" אופרת רוק בשם "קוורטט וקווינטטה". עבד בעבודות רבות, בין השאר לימד אנגלית בפרויקט למצוינות מטעם אוניברסיטת בר-אילן, כתב תסריטי אנימציה למחלקת המולטימדיה של בית הספר קידום, היה ניצב בסרטים, סוקר מדלת לדלת ומוכר בחנות תקליטים, וכל העת לא חדל מכתיבה. בהווה מתפרנס מהוראת כתיבה בבית הספר לצילום "מוסררה", בבית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל, וב"מדיטק" חולון.
מפרסם את ספריו בהוצאת כתר מ-2004, אז ראה אור ספרו הראשון, "עולם הסוף". הרומן, המציג חיזיון חילוני של החיים לאחר המוות, הפך עם צאתו לרב-מכר וזכה בפרס גפן ליצירת המדע הבדיוני המקורית הטובה ביותר (2004) ובפרס קוגל של עיריית חולון (2006). ב-2013 ראה הספר אור בשפה האנגלית, בהוצאת Tor האמריקאית. פרסם חמישה רומנים נוספים: "הקטרקט בעיני הרוח" (2005); "מאחורי הערפל" (2007); "ביום שהמוסיקה מתה" (2010); "עשתונות": ספר האי-סדר (2013) והאורחים (2016).
יצירתו מקורית ומאתגרת. היא שואבת את השראתה מספרות עולם, וכמעט שאי אפשר לאתר בה השפעות מקומיות וסימני היכר ביוגרפיים. היא מנהלת דיאלוג עמוק עם הספרות של סלמן רושדי, עם אמנות הקולנוע והטלוויזיה ועם עולם המוזיקה לגווניו – מן המוזיקה המודרנית נוסח שטוקהאוזן ועד מוזיקת רוק עכשווית. לא פעם הנושא הגלוי של יצירתו הוא חרדת המוות והאמצעים שהספרות והפילוסופיה מזמנות להתמודדות עמה. הנושא הקבוע האחר החוזר בכתביו הוא שאלת היצירה עצמה, בבחינת מגננה קיומית בפני תודעת הכיליון. זה בתורו מוליד פרוזה מרובדת, עשירה, הנוגעת לא פעם בהגזמה ובפאתוס בכוונת מכוון, הצבת מבנים עלילתיים שחוקרים את קווי התפר בין המצאה למציאות, ושפע של אקספרימנטים ספרותיים בין-תחומיים – חלקים מן הסיפר ומן הלשון שלו מהווים מחווה למעמדים קולנועיים וטלוויזיוניים, ולא פחות מזה למספר רב של סוגות ספרותיות פופולריות. ב"עולם הסוף" למשל, מופיעה דמותו של הבלש "המדף", נוטריקון של ארבעה בלשים מפורסמים – הולמס, מארפל, דלגליש, פוארו. "הקטרקט בעיני הרוח" הוא רומן אפיזודיאלי, העוסק ברוצח סדרתי שכל קורבנותיו הם סופרים בראשית דרכם. כל אחד מפרקיו כתוב במתכונת של סוגה ספרותית אחרת. אשר על כן, שמו של הקורבן בכל פרק הוא אנגרמת שמו של סופר נודע מאותה הסוגה.
מאז הופעת ספרו הראשון פרסם גם סיפורים קצרים, בין השאר "סכנה" בספר "חדשות מהעולם התחתון" על היוצר בוקי גרינברג; "האידיוט ממחר" בכתב העת "מסמרים", ו"האיש ברחוב" בקובץ סיפורי קולנוע "כשמדלין סטו בוכה".

גולדשמיט, טלי. "סוף הדרך". "הארץ" ספרים. 11.8.2004. 8; שחורי, יערה. "ניסוי מחשבתי לא מפותח". "מעריב" לשבת. 12.8.2005. 29; טושה גפלה, אופיר. "מסע אל הבלתי נודע". "ידיעות אחרונות" לשבת. 30.12.2005. 28.

מערכת הלקסיקון

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

ביום שהמוסיקה מתה, הקטרקט בעיני הרוח, חדשות מהעולם התחתון, כשמדלין סטו בוכה, מאחורי הערפל, מסמרים, עולם הסוף, עשתונות, קוורטט וקווינטטה

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

הארץ, ידיעות אחרונות, מעריב

תגיות חופשיות

כתיבה ניסיונית, מוזיקה, פילוסופיה, תרבות פופולרית

מידע כללי

שפות תרגום
אנגלית

בקשר ספרותי עם
גרינברג דוד

תומכים ו/או מורי דרך
גרינברג דוד

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
36 (2004)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

[contact-form-7 id="4" title="הצעת תיקון"]

וידאו

מתוך ''סופרים קוראים'', באדיבות מרכז הספר והספריות

הערה חשובה

הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

נגישות