חזרה לדף התוצאות

ראונר עילי /// סופר מתרגם מורה וחוקר ספרות /// נולד בקיבוץ יקום, ישראל /// 1979 /// גיל: 42
כותב/ת הערך: מעין גלברד-עזיזה

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

זכויות היוצרים של התמונה

קרדיט: יונתן בלום

ז'אנרים אופייניים

נובלה
סיפור קצר
רומן

תחומי יצירה

עיון
פרוזה
תרגום

פרסים

מועמד/ת לפרס ספיר ברשימה הארוכה
מועמד/ת לפרס ספיר ברשימה הקצרה

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

נעם קרון
תאריך עדכון אחרון: 1/2021

סופר, מתרגם, מורה וחוקר ספרות.
יליד קיבוץ יקום, בעל תואר דוקטור בספרות מטעם אוניברסיטת פריז VII ואוניברסיטת בר-אילן. מלמד באוניברסיטת תל אביב ובגימנסיה הרצליה. מחקריו עוסקים בספרות והגות צרפתית במאה העשרים ובהשקה שבין פילוסופיה וספרות. ספר המחקר של ראונר The Event: Literature and Theory, המבוסס על עבודת הדוקטורט שלו, פורסם בשנת 2015 בהוצאת אוניברסיטת נברסקה. בשנת 2017 ראה אור בהוצאת עם עובד "העשב" מאת קלוד סימון, בתרגום משותף שלו ושל לילך נתנאל.
סיפורו "אגוניה" זכה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" בשנת 2001, ורומן הביכורים שלו "עריק" ראה אור בשנת 2015 בהוצאת ידיעות ספרים. במידה רבה, נושאיו של רומן זה מייצגים את כלל יצירתו: הסיפור עוסק באבשלום, חייל ישראלי שערק מצה"ל לקראת סוף שירותו הצבאי, שכלל, בין היתר, מפגש עם אוכלוסייה אזרחית מוחה המפירה את הסדר ומעצר חשודים באופן אלים וברוטלי, בלי שיוכלו להתגונן. לאחר עריקתו עובד אבשלום בבית אבות סיעודי, ולאחר מכן בורח לפריז וחי בה עם בת זוג גרמנייה.
הרומן מציג עריקה ממה שנחווה כרוע שהוא פועַל יוצא הכרחי של ממסד, דומה שכל ממסד, ותוהה על אפשרות התנועה בין המסגרות, כלומר על עצם האפשרות לחרוג מן הרוע. על הרטוריקה של הרומן, המייצגת ומייצרת בהלה מתוך קצב הסיפור, כתבה שירה סתיו: "הוא מבקש להימלט גם מן הספרות, מן השפה. הטקסט כולו נכתב בקצב הבהול של הנרדפות, מתנשם, חזרתי ותזזיתי, מרובה פסיקים ותפניות פתאומיות, כמו נכתב תוך כדי מנוסה", ובני ציפר כתב עליו כי הוא "מזכיר במונולוגיות הקדחתנית את לואי פרדינאן סלין ו'מסע אל קצה הלילה', ואת קאמי של 'הנפילה'". הרומן עורר עניין רב בקרב מבקרי הספרות, דומה שלא רק בשל הרטוריקה הייחודית שלו, אלא גם בשל המפגש החשוף שהוא מייצר בין הקוראים לבין תכנים הלקוחים מן המציאות הכלל-ישראלית – על קשייה ועל הניסיונות העקרים לחמוק ממנה. הרומן נכלל ברשימת חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר בשנת 2015.
יצירתו של ראונר עוסקת במובניה הקשים של הפוליטיקה בחיי היום-יום ובאפשרותה של יצירה אומנותית לייצר אפיק אחר בצידה – אפיק שיחשוף את צדדיה האלימים ובכך יניע התנגדות להם – אפשרות שיישומהּ מושם לאל שוב ושוב.
גיבור הנובלה "ילדה וכלי קשת" (2016) הוא נגן רחוב עני מפריז המתמסר כולו לנגינה בקונטרבס, ואב לילדה. שתי המחויבויות שלו מושכות אותו בחוזקה לכיוונים מנוגדים, והפער נותר בלתי מגושר, גדול משאת. הסיפור עוקב אחר קלאסיקות ספרותיות מודרניות – ראונר עצמו ציין את גוסטב פלובר ואת רילקה כמקורות השראה להצגת האומן המיוסר, החי בבדידות, המתקשה להתמודד עם החיים ודבק באומנותו. שבר המודרנה ב"ילדה וכלי קשת", הממוקם בפריז של ימינו, מביא למרכז הבמה את הקריעה המוסרית הנובעת מהניסיון לייצר שביל גישה בין האומנות לבין החיים. הספר זכה לשבחי הביקורת.
ב-2019 פרסם את הרומן "בשבח המלחמה", המספר על המורה רונית ו', המשרבטת ספק רישומים ספק שירים פרגמנטריים בכל אימת שהיא חשה סכנה ממשית לגופה. רונית ו' העניקה את ספר השירים שלה למנהלת בית הספר לאחר שראה אור, וזו מחזיקה בו כבפצצה, כבעדות או ראיה לדבר-מה במשפט נגד המורה. אך דווקא המורה היא המותקפת – בגופה ובנפשה. תלמידיה פוגעים בה קשות בשל עמדותיה הפוליטיות השמאלניות, שבקיץ 2014, זמן מבצע צוק איתן (שבתקופתו ולאחריו מתרחשת העלילה), נתפסות חריגות. האלימות שלהם כלפיה מוסבת על מיניותה, ובכך עוצמותיה מחריפות ופותחות את פרשנות העלילה גם להקשרים פוליטיים אחרים של החברה הישראלית. ביקורות הרומן ציינו את הנימה המבהילה, המציקה והמרתקת של הרומן, הגורמת לו ולנושאו לא להרפות מקוראיו. ספר זה מועמד ברשימה לפרס ספיר ברשימה הארוכה

אדיבי-שושן, אסתר. "תבוסת המורה לספרות". "עתון 77" 408. 2019. 38–40; דה-מלאך, נעמי. "'באיזה צער אנחנו מחנכים': על הוראת הספרות ברומן 'בשבח המלחמה' מאת עילי ראונר". "ביטאון מכון מופ"ת" 65. 2020‏; לוי, דפנה. "הפחד הוא הדלק". "הַמּוּסָךְ: מוסף לספרות" 62. 31.10.2019; סתיו, שירה. "'עריק': רומן ביכורים מבטיח שנכתב כניסיון הימלטות". "הארץ". 20.1.2015; ציפר, בני. "'עריק' של עילי ראונר הוא ספר שכולו טירוף הדעת". "הארץ". 30.1.2015; קרפל, דליה. "עילי ראונר ממשיך לאתגר את הספרות העברית". "הארץ". 15.12.2016; שחר, גלילי. "הספרות, תיבת תהודה: ביקורת על הנובלה ילדה וכלי קשת מאת עילי ראונר". "אודות: כתב עת למסות וביקורת ספרות" 1. 2018;

מעין גלברד-עזיזה

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

The Event: Literature and Theory, אוניה, בשבחי מלחמה, הנפילה, העשב, ילדה וכלי קשת, מסע אל קצה הלילה, עריק

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

אודות: כתב עת למסות וביקורת ספרות, ביטאון מכון מופ"ת, הַמּוּסָךְ: מוסף לספרות, הארץ, עתון 77

תגיות חופשיות

אחרות, אלימות, ביקורת חברתית, ביקורת פוליטית, הגירה, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מודרניזם, מלחמה, ספרות צרפתית, עקירה, צבא, שוליים, שירה צרפתית

מידע כללי

תארים אקדמיים
שלישי

מוסדות אקדמיים
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת פריז 7

תחומי לימוד אקדמיים
הגות צרפתית
ספרות
ספרות צרפתית

בקשר ספרותי עם
לילך נתנאל

משפיעים
גוסטב פלובר
ריינר מריה רילקה

תחומי מחקר
ספרות

עיר או ארץ מגורים
ישראל
פריז
צרפת

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
36 (2015)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

    שלחו תמונה עם זכויות יוצרים:

    הערה חשובה

    הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
    בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר.