חזרה לדף התוצאות

לינור עירית /// עיתונאית וסופרת /// נולדה בישראל /// 1961 /// גיל: 61
כותב/ת הערך: ז'קונט אמנון

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

זכויות היוצרים של התמונה

מתוך ויקיפדיה, רישיון Creative Commons, צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

ז'אנרים אופייניים

מתח
רומן
תסריט

תחומי יצירה

עיתונאות
פרוזה
תסריטאות
תרגום

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

יפתח אשכנזי
תאריך עדכון אחרון: 2019-04-01 00:00:00

עיתונאית וסופרת
גדלה בתל אביב. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. החלה את הקריירה שלה ככותבת טור בשבועון כותרת ראשית שיצא לאור באמצע שנות השמונים. עם סגירתו עברה לכתוב בעיתון "חדשות", ומשגם זה נסגר ב-1993 עברה לכתוב ב"הארץ".
ב-1991 פירסמה את ספרה הראשון, "שירת הסירנה" (זמורה-ביתן), שמייצב אותה כמייצגת מובהקת של האישה הישראלית בשנות השלושים לחייה. הספר, שזכה לקוראים רבים, נכתב בהשראת מלחמת המפרץ, והדמות הראשית בו היא טלילה כ"ץ, שניחנה בכל הכישורים שיכולים להפוך אותה לבחורה מצליחה: כסף, יופי, חוכמה, כישרונות מגוונים וגם אסרטיביות רבה, ועם זאת – היא אינה מאושרת. מלחמת המפרץ הראשונה ומתקפות הטילים גורמות לה לבדוק את חייה ולארגנם מחדש. ספרה השני, "שתי שלגיות" (1994), עוסק גם הוא באישה צעירה, הפעם צלמת, שמוצאת את עצמה מעורבת בפרשת רצח. גם כאן מביאה לינור את חוויית הקיום של נשים צעירות בישראל, הפעם תוך שימוש בפלטפורמה של סיפור בלשי לכאורה. ב-1996 פירסמה את ספרה השלישי, "הבלונדינית הסודית", שהכיל לקט מרשימותיה שהופיעו בעיתונים "חדשות" ו"הארץ", ובהן השתקפו תפישותיה בתחומים שונים. בספרה הרביעי, "הסנדלרית" (1999), חזרה לעסוק בהווי של החוג המוכר לה – והפעם חיי הזוהר של אנשי התקשורת המשודרת. ספרה הרביעי, "בנות בראון" (2002), חורג לראשונה אל מחוץ להוויה העירונית ומתרחש על רקע המשבר הפיננסי שפקד את ההתיישבות העובדת בשנות השמונים, במושב בשם כפר אילן שמצבו הכספי בשפל. "בנות בראון" היה לסדרת טלוויזיה, שנכתבה על ידי לינור, ובכך נפתחה בפניה גם קריירה כתסריטאית. היא כתבה סדרה נוספת, "משמורת", שאותה גם ביימה. במרכז הסדרה אב לשלושה ילדים משלוש מערכות נישואים כושלות, הממשיך לנהל חיים רומנטיים פעילים ונטולי מחויבות מבלי להבין את השפעת אורח חייו על ילדיו, המחפשים מקום בטוח ומשפחתי.
כתיבתה שנונה וקולחת והיא מייצגת ביצירתה קו פמיניסטי אסרטיבי, הניזון מתופעת התחזקותו של מעמד האישה בחברה הישראלית, ובדרכו גם מזין אותה. גיבורותיה הן ברובן נשים השואפות לעצב את גורלן בעצמן ואינן נוקטות עמדות פסיביות מסורתיות. הסביבות שבהן לינור ממקמת אותן מייצגות מגוון רחב של נופים חברתיים ישראליים: עיר, מושב, בוהֶמה וכיו"ב. גם לינור עצמה מייצגת, בהתבטאויותיה הפומביות ובעמדות שהיא נוקטת בנושאים שונים, קו נשי אקטיביסטי, שהפך אותה בעיני רבים לאחת הנציגות המובהקות של הפמיניזם בישראל.
בשנים האחרונות הביעה לינור דעות שמרניות כנגד נשים שנפגעו מינית וקריאות שקראה לפגיעה בארגוני זכויות אדם עוררו ביקורת חריפה. לינור טענה מספר פעמים שהסיבה שהיא לא התקבלה כסופרת היא דעותיה. אך ישנם רבים שסבורים שהסיבה לכך שספריה של לינור זוכים לאהבת הקהל אך לא להכרה ספרותית קשורה באיכות הספרים עצמם.
ספרה האחרון עד הוא גברת ורבורג (2014), רומן הבנוי על דפוס הרומן הרומנטי.
פעלה גם כעורכת ("האיש הנכון" מאת גיל הראבן, 2005) וכמתרגמת ("ניקולאס ניקלבי" מאת צ'רלס דיקנס, 2005; "גאווה ודעה קדומה" מאת ג'יין אוסטן).

בנזימן, גליה. "עירית לינור מגלה סופר". "הארץ" תרבות וספרות. 12.10.2005. 1; נגב, אילת. "אתם לא תשכבו איתי. אפילו לא תפגשו אותי". "שיחות אינטימיות". תל אביב: ידיעות אחרונות. 1995. 316-307; שבתאי, אהרן. "שבחי עירית לינור". "מעריב". 1.11.1991. 55.

אמנון ז'קונט

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

בנות בראון, גאווה ודעה קדומה, האיש הנכון, הארץ, הבלונדינית הסודית, הסנדלרית, חדשות, משמורת, ניקולאס ניקלבי, שירת הסירנה, שתי שלגיות

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

הארץ, מעריב, שיחות אינטימיות

תגיות חופשיות

מלחמה, פמיניזם

מידע כללי

תארים אקדמיים
ראשון

מוסדות אקדמיים
אוניברסיטת תל אביב

תחומי לימוד אקדמיים
פילוסופיה
פסיכולוגיה

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
30 (1991)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

    שלחו תמונה עם זכויות יוצרים:

    וידאו

    מתוך ''סופרים קוראים'', באדיבות מרכז הספר והספריות

    הערה חשובה

    הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
    בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר.