חזרה לדף התוצאות

ב' (ברתנא) מרדכי /// משורר /// נולד בפולין /// 19091986 /// גיל
כותב/ת הערך: ברתנא אורציון

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

זכויות היוצרים של התמונה

מתוך לקיסקון הספרות העברית החדשה, פורסם באישור אורציון ברתנא

ז'אנרים אופייניים

פואמה

תחומי יצירה

שירה

שפות יצירה

יידיש
עברית

מעדכן/ת הערך

יפתח אשכנזי
תאריך עדכון אחרון: 2018-08-01 00:00:00

משורר
יליד עיירה קטנה, צפונית מזרחית לווילנה, שהיתה בזמן הולדתו בשלטון פולני. בית ההורים היה ציוני, ומילדותו ידע עברית לצד יידיש. למד בישיבה בווילנה ובבית מדרש לרבנים. בעיירה השתייך לתנועת בית"ר. סיים סמינר "תחכמוני" בוורשה, שם החל לפרסם שירים ביידיש בשם העט ב. מרדכי (האות הראשונה ייצגה תחילה את שם המשפחה ברטניסקי, ואחר כך את שם המשפחה העברי ברתנא). זכה לעידודם של מלך ראוויטש, שמואל זרומב ושמואל נייגר, ושני ספרי השירה הראשונים שלו נכתבו ופורסמו ביידיש: "אויפענע טירן", (ורשה, 1933); "שאטענס אויפן וועג", (ורשה, 1935). ב-1935 עלה ארצה בעזרת סרטיפיקט מנדטורי, ללמוד באוניברסיטה העברית על הר הצופים.
בארץ הועסק כמורה, כמנהל וכמפקח על בתי ספר במקומות שונים, עד שהשתקע לפני קום המדינה בתל אביב. משהגיע לארץ פרסם במקומות שונים בעברית בלבד, ועד מהרה מצא את מקומו בחבורת "גליונות" של יצחק למדן, מה שהרחיק אותו מתחילת דרכו משלונסקי ומחבורתו הספרותית. במלחמת העולם השנייה נספו רוב בני משפחתו, כולל אביו, שני אחים ואחות. אח ואחות נוספים ניצלו והגיעו לישראל אחרי המלחמה. ב. מרדכי הוא אביו של החוקר אורציון ברתנא.
השואה השאירה חותם של אש ביצירתו. שני ספריו הראשונים נכתבו בארץ לפני מלחמת העולם השנייה "צעדים בלילה", (גליונות, 1939) ו"מן המיצר", (1940), ובהם, בהמשך לשירת יידיש שלו, שירים על קץ העיירה היהודית והחיים היהודיים באירופה. בספרו השלישי, "שירת העדן האבוד" (1947), מופיעה צורת הפואמה הלירית, המאפיינת מכאן ואילך את כל קובצי שירתו: "יום התמיד" (1956); "אור לעת ערב" (1961); "הנפילים היו בארץ" (1964); "השעה האחרת" (1969); "ספר השירים והבלדות" (1974); "ספר הפואמות הליריות" (1976) ו"אשמורה" (1986), להוציא ספרו האחרון, "הגשם ששכחתי" (1986) . לאחר מותו ב- 2009 פורסם הספר: שואל כאדם ועונה כיהודי: מבחר שירים 1931-1974.
שירתו העיקרית היא אקספרסיוניסטית-לאומית, פואמות שבסיסן מקראי והיסטורי. מזווית הראייה האקספרסיוניסטית הוא מתאר אפוס של בריאת העולם והגורל היהודי בתוכו, מראשיתו ועד זמנו, השואה וקום המדינה. כל זאת, מתוך שילוב של הסתכלות אקזיסטנציאליסטית של המשורר הבודד בגורלו כחלק מהגורל הלאומי. המשורר הקרוב אליו ביותר ברוחו הוא אורי צבי גרינברג.

ברתנא, אורציון. "אבי, פגישת ביניים: שירתו של ב. מרדכי ותקופתו". תל אביב: תמוז. 1998.
אורציון ברתנא

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

אויפענע טירן, אור לעת ערב, אשמורה, הגשם ששכחתי, הנפילים היו בארץ, השעה האחרת, יום התמיד, מן המיצר, ספר הפואמות הליריות, ספר השירים והבלדות, צעדים בלילה, שאטענס אויפן וועג, שירת העדן האבוד

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

אבי, פגישת ביניים: שירתו של ב. מרדכי ותקופתו

תגיות חופשיות

אקזיסטנציאליזם, אקספרסיוניזם, העיירה היהודית, מקרא, שואה (ביוגרפיה), שואה (נושא יצירה), שירה לירית

מידע כללי

מוסדות אקדמיים
האוניברסיטה העברית בירושלים

בקשר ספרותי עם
זרומב שמואל
למדן יצחק
נייגר שמואל
ראוויטש מלך

תומכים ו/או מורי דרך
זרומב שמואל
נייגר שמואל
ראוויטש מלך

משפיעים
אורי צבי גרינברג

עיר או ארץ מגורים
ישראל
תל אביב

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
24 (1933)

רקע משפחתי

אביו של אורציון ברתנא

גודל ערך
קצר

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

    שלחו תמונה עם זכויות יוצרים:

    הערה חשובה

    הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
    בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר.