חזרה לדף התוצאות

אדלמן אורי /// סופר ועורך /// נולד ברמת גן, ישראל /// 19582004 /// גיל
כותב/ת הערך: ז'קונט אמנון

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

ז'אנרים אופייניים

מתח
סיפור קצר

תחומי יצירה

עריכה
פרוזה

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

תמר סתר
תאריך עדכון אחרון: 2017-11-01 00:00:00

סופר ועורך
יליד רמת גן, למד בתיכון ע"ש תלמה ילין במגמת מוסיקה, ובצבא שירת בממר"ם, מרכז המחשבים. למד באקדמיה למוסיקה שליד אוניברסיטת תל-אביב, התבלט כסטודנט מצטיין ואחדות מיצירותיו זכו בפרסים. סימפוניה קאמרית פרי עטו אף בוצעה בדיסלדורף, גרמניה (1986). בשל צורכי פרנסה הפסיק את לימודיו ועבר לעבוד בסניף הישראלי של חברת המחשבים "דיגיטל". גם שם בלט ביכולותיו, ובלא השכלה פורמלית בתחום המחשבים התקדם לתפקיד בכיר. במקביל לימד במכללה ללמודי מחשב, כתב ספרות מקצועית והיה בעל טורים בעיתוני מחשבים וב"ידיעות אחרונות".
ספר המתח הראשון שלו, "קונצ'רטו למרגל ולתזמורת" (כתר, 1993), זכה להצלחה בינונית. ספרו השני היה "משוואה עם נעלם" (1998). הפעם ההצלחה היתה סוחפת: הספר נמכר בעשרות אלפי עותקים, ומחברו הפך לסופר מתח מוכר ואהוב. גם ספריו הבאים "בסימן ונוס" (2000) ו"שעות מתות" (2004) היו רבי-מכר. כמה מספריו עובדו לסדרות טלוויזיה, "קונצ'רטו למרגל ולתזמורת" תורגם לגרמנית ו"משוואה עם נעלם" תורגם לגרמנית ולסינית. סיפור קצר שלו בשם "חתונה" (2000) עובד למחזה שהועלה בתיאטרון הבימה, ואף הפך לסרט בשם "כרטיס זוגי".
ב-1999 התמנה לעורך סדרת ספרי המתח בהוצאת כתר. במקביל לעבודת העריכה שב לאקדמיה, סיים תואר ראשון במוסיקה, החל בלמודי תואר שני ולימד קורס על מוסיקה ומחשבים. כמו כן, עסק בכתיבת תסריטים ושימש יועץ להפקות שונות. בתחילת אוגוסט 2004 הסתגר בחדר במלון "רמת אביב" בתל אביב כדי להתמקד בכתיבת ספר חדש. לאחר כמה ימים, משנותק הקשר עמו, נמצא מת בחדרו כתוצאה מהתקף לב קשה.
בשנות פעילותו המעטות יצר לעצמו סגנון ספרותי מובהק, המערב מידה של ארסיות מילולית עם חמלה ואנושיות. עלילותיו מציגות עימות בין יחיד לחברה מקפחת או לממסד אטום, ודמויותיו הן על פי רוב אנשים רגילים המוצאים עצמם במצבים בלתי רגילים ומגייסים בעצמם מאגרים בלתי צפויים של תעצומות נפש ותושייה כדי להתמודד עמם. לשון המספר שלו צחה ותקנית. לעומת זאת, שפת הדמויות אותנטית, מייצגת נוסחי דיבור שהיו אופייניים בתקופת הכתיבה של הרומנים; בעיקר של אלה שכונו "שיינקינאים".
חרף הצלחתו הרבה בתחום ספרות המתח, המעיט אדלמן בערכה של הסוגה. כפי שהעיד: "אני יודע ומסכים מראש ומעיד על עיסתי שספרות המתח מונחת על מדף אחד נמוך יותר מהספרות הקנונית. אני כנראה טוב בזה ולכן מגדיר את עצמי כסופר מתח. אין לי עדיין כלים לכתוב כתיבה אחרת. כשיהיו לי, לא אכתוב יותר ספרי מתח אלא ספרים אחרים" (לב-ארי, 2004).

הירש, אלי. "מי הפרקליט שלך". "ידיעות אחרונות" ספרות. 19.5.2000. 27-26; לב-ארי, שירי. "באמצע העלילה". "הארץ". 8.8.2004. ב5; מירן, ראובן. "הטובים והרעים". "ידיעות אחרונות" ספרות. 16.7.1993. 23-22.
אמנון ז'קונט

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

בסימן ונוס, ידיעות אחרונות, כרטיס זוגי, משוואה עם נעלם, קונצ'רטו למרגל ולתזמורת, שעות מתות

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

הארץ, ידיעות אחרונות

תגיות חופשיות

מוזיקה, ספרות פופולרית

מידע כללי

שפות תרגום
גרמנית
סינית

תארים אקדמיים
ראשון

מוסדות אקדמיים
האקדמיה למוזיקה שליד אוניברסיטת תל אביב
ישיבת ויז'ניץ
תיכון ע"ש תלמה ילין בגבעתיים

תחומי לימוד אקדמיים
מוסיקה

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
35 (1993)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

    שלחו תמונה עם זכויות יוצרים:

    הערה חשובה

    הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
    בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *