חזרה לדף התוצאות

סמיט שהם /// סופרת ומבקרת /// נולדה בירושלים, ישראל /// 1966 /// גיל: 58
כותב/ת הערך: פז יובל

יש להירשם כדי לשמור את הערך

לשמירת הערך באיזור האישי, לחצו על הלב

שתפו את הערך:

ז'אנרים אופייניים

סיפור קצר
תסריט

תחומי יצירה

ביקורת
ספרות ילדים
פרוזה

פרסים

פרס ביאליק
פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים על שם לוי אשכול

שפות יצירה

עברית

מעדכן/ת הערך

יפתח אשכנזי
תאריך עדכון אחרון: 2019-06-01 00:00:00

סופרת ומבקרת
נולדה בירושלים, גדלה בה ובמושבה מנחמיה בעמק הירדן. למדה בבית החינוך המשותף בקיבוץ דגניה א' ולאחר מכן בתיכון האזורי "בית ירח". סיימה לימודי עיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות "בצלאל" (1991) ולמדה ספרות בחוג לתורת הספרות הכללית של אוניברסיטת תל אביב (1994-1996).
מאז 1996 כותבת ביקורת ספרות במוסף "ספרים" של עיתון "הארץ", בעלת טור ביקורת תקשורת בכתב העת המקוון "העין השביעית" וכתבה גם מדור ביקורת ספרות ילדים ונוער ב"הד החינוך". מחברת התסריט לדרמה "עור" על פי רומן של רונית ידעיה בבימויו של רם לוי (2005). פרסומה הראשון היה הסיפור "וודו" בעיתון "העיר" (1995). ספרה הראשון, "לבי אומר כי זיכרוני בוגד בי" (כתר, 1996), הוא קובץ סיפורים קצרים, חלקם פנטסטיים וחלקם ריאליסטיים, המשקפים, לרוב דרך פריזמות מוגזמות ועל ידי שימוש באירוניה, בפרודיה, בלשון להטוטנית ובאלוזיות, את חוויית חיי היחיד ותלישותו במציאות הפוסט-מודרנית בכלל והישראלית בפרט.
"הוםסנטר" (2002) הוא קובץ סיפורים קצרים הבוחנים ומבקרים את מושגי הבית והמשפחה במציאות הישראלית הכוחנית, הכובשת והנכבשת בידי תרבות צריכה ותקשורת המונים. אחד-עשר סיפורי הקובץ שונים זה מזה בהיקפם, בעולמות שהם מתארים ובסגנונם – מהם ריאליסטיים ומהם פנטסטיים-סאטיריים, אך קריאתם כמכלול יוצרת כעין קולאז' של היומיום כקרב בלימה. הלשון מלאה בדימויים ובביטויים מתחום המלחמה, מזווגת גבוה ונמוך ומשקפת בהיברידיות שלה את התמורות שעברה העברית בעשורים האחרונים.
ספרה השלישי, "טייק אווי" (2002), הוא קומדיה שחורה המתרחשת בחדר לידה. זהו סיפור מאויר המתאר שתי עלילות מקבילות: התקדמות תהליך הלידה של אישה, ומנגד התפתחות תאבונו הבלתי-נשלט של בעלה, ההולך וממלא את כרסו בסיועה של המיילדת. זוהי הזיה פרועה ומצחיקה, אך גם עוכרת שלווה, על התהום הנפערת בין החוויה הנשית לזו הגברית בהיריון ובלידה, וכן על התערבותו של הממסד הרפואי הגברי בחוויה האינטימית. פער זה מתואר בו-זמנית בשני האמצעים, המילולי והוויזואלי, שמקיימים ביניהם דיאלוג.
יצירתה מאופיינת בתנועה בין כתיבה אלגורית ופנטסטית לריאליזם מעוצב בדקדקנות, ויש בה ביקורת חברתית ומגדרית. לשון הסיפורים ציורית ומוזיקלית ועושה שימוש רב ומודע באמצעים אמנותיים, בהומור לשוני, באירוניה ובפרודיה. סיפוריה פורסמו באנתולוגיות ובכתבי עת. יצירתה תורגמה לכמה שפות, בהן צ'כית וסינית. סמיט חיברה ותירגמה גם ספרי ילדים.
זכתה במלגה מטעם קרן תל אביב ע"ש יהושע רבינוביץ, היתה סופרת אורחת של משרד החינוך (2005, 2007, 2009). מלמדת בסדנאות כתיבה במסגרות שונות. זכתה בפרס לסופרים עבריים ע״ש ראש הממשלה לוי אשכול ז״ל (2008), פרס דבורה עומר לספרות ילדים (2014), פרס לאה גולדברג לספרות ילדים (2017), ופרס ביאליק בקטגוריית ספרות ילדים (2018).

נתנזון, מלכה. "להיפטר מן הסוודרים". "מאזניים" ע"ז (3). 2003. 34-32; פינקוס, ירמי. "הייתי בהיריון, בעלי השמין מנחת". "הארץ" ספרים. 5.6.2002. 18; קריץ, ראובן. "קשיי חולין והפתעות סגנון". "עתון 77" 267. מאי 2002. 25-24.

יובל פז

לינקים חיצוניים

לקסיקון אוהיו לספרות עברית

ספרים/כתבי עת/עיתונים שהופיעו בגוף הערך

הארץ, הד החינוך, הוםסנטר, העין השביעית, העיר, טייק אווי, לבי אומר כי זיכרוני בוגד בי, עור

ספרים/כתבי עת/עיתונים מן הביבליוגרפיה

הארץ, מאזניים, עתון 77

תגיות חופשיות

אלגוריה, ביקורת חברתית, מגדר, סאטירה, פוסטמודרניזם, פנטזיה, פרודיה

מידע כללי

שפות תרגום
סינית
צ'כית

מוסדות אקדמיים
אוניברסיטת תל אביב
בצלאל

תחומי לימוד אקדמיים
ספרות
עיצוב
עיצוב תעשייתי
תורת הספרות

בקשר ספרותי עם
ידעיה רונית

עיר או ארץ מגורים
ישראל
מנחמיה

זהות אתנית/דתית
יהודי/ה

גיל בעת פרסום ראשון
30 (1996)

גודל ערך
בינוני

הציעו תיקון, הוסיפו מידע חדש או תמונה

[contact-form-7 id="4" title="הצעת תיקון"]

וידאו

מתוך ''סופרים קוראים'', באדיבות מרכז הספר והספריות

הערה חשובה

הלקסיקון מעודד שימוש נרחב במידע שבו למטרות לימוד ומחקר. לפיכך, אפשר להוריד ערכים ושאילתות מן הלקסיקון למחשב האישי בקלות ובכמה תצורות. נבקש כי בכל שימוש שהוא בערכים ובשאילתות שבאתר, יינתן קרדיט הולם לאתר ולמחבר/ת הערך.
בשונה מן הטקסטים שבלקסיקון, אין להעתיק או לעשות שימוש אחר בתמונות אשר באתר ללא הסכמה מפורשת מבעלי הזכויות עליהן.

נגישות